2 min
11 times
Gepubliceerd op 14-06-2021
Stad Geel rijgt onlineverhaal aaneen met servicebus Public Connector
Omdat Geel op zoek was naar een manier om zijn midoffice-oplossing eenvoudig te laten integreren met zijn bestaande in-house toepassingen, ging het stadsbestuur aan de slag met Public Connector. Tobania’s Public Connector is een servicebus die het dataverkeer tussen verschillende componenten en bronnen orkestreert. “We waren hier niet specifiek naar op zoek, maar deze oplossing voldeed uiteindelijk wel volledig aan onze vraag”, aldus Peter Vermeylen, deskundige Organisatie-ontwikkeling bij de stad Geel.
De lijm van de Geele Draad
Geel zocht in 2018 naar een midoffice-oplossing die in interactie kon staan met de toepassingen die de stad al in huis had. En zo kwam het bij de Public Connector terecht. Deze servicebus “lijmt” alle bestaande componenten en toepassingen aaneen. “Kortom, we kunnen spreken van een best-of-breed-aanpak die zijn naam “De Geele Draad” alle eer aandoet”, aldus Peter.
De Public Connector zorgt ervoor dat burgermeldingen grafisch kunnen weergeven worden en staat in interactie met het digitaal ondertekenplatform. “Bovendien doet de servicebus een beroep op authentieke bronnen zoals het Rijksregister en de VKBO van het Agentschap Informatie Vlaanderen. Dat is een enorme meerwaarde”, voegt Peter daaraan toe.
Kort op de bal
“Weet je wat er zo leuk is aan dit best-of-breed-verhaal? We hoeven ons geen zorgen meer te maken over de manier waarop onze toepassingen samenwerken. Loopt er iets mis? Dan speelt Tobania kort op de bal. De consultants tonen een grote betrokkenheid en werken met ketentesten om een eventuele knoop in onze draad zo snel mogelijk te kunnen ontwarren”, gaat Peter verder.
Kiezen voor efficiëntiewinst
Dat de Public Connector dus heel wat efficiëntievoordelen met zich meebrengt, steekt Peter niet onder stoelen of banken. “Ik raad andere Vlaamse besturen zeker aan om de voordelen van de Public Connector onder de loep te nemen. Ze zijn niet meteen zichtbaar voor iedereen, maar wel van doorslaggevend belang voor het uiteindelijke kostenplaatje waarmee een stad of gemeente te maken krijgt. Als je de geautomatiseerde werking van de Public Connector verkiest boven de dagdagelijkse en handmatige handelingen van jouw collega’s, dan zie je de personeelskost dalen en de efficiëntiewinst stijgen”, besluit Peter Vermeylen.